Det går framåt

Elli är ju en aning sen med att tala. Hittills har det varit mam (tidigare mnjam), boff (hund) och pappa (pappa, sko, lampa). Förståelsen har förstås varit större.

På bara några dagar säger hon nu wowow för hund, mamam för mat fortfarande, pappa för pappa, pappou för farfar (vilket är helt rätt!), pappa/pappou/pappoutsi för sko (pappoutsi är dessutom helt korrekt), mjääm för vad katten säger, pwapwap för vad ankan säger, och det senaste yaya, som betyder farmor. Ordet mamma lyser dock med sin frånvaro även om hon pekar på mig när jag frågar var mamma är. Hon vet också är Elli är hon själv. Hon älskar att titta på fotografierna jag har hängt upp på väggen, hon springer fram och pekar upp och säger "Pappou!" och när jag lyfter upp henne så pekar det lilla fingret rakt på farfar. Sedan börjar jag fråga: var är yaya?, Var är Panajota? Var är pappa? Var är Efterpi? och hon sätter dem allihopa. Bara när jag frågar var mamma är så gör hon fel. Då pekar hon på sin mormor. Hon säger också med frågande tonfall "Baepappa?" varje gång Aris går och det betyder ungefär "Var är pappa?" eller "Var ska pappa?".

Nu när jag tänker efter så försöker hon faktiskt säga Panajota också, jag minns inte exakt hur för det är så nytt, men något i stil med Atota. Ja! Också dada såklart vilket är grekiskans ajabaja, det har faster Eftihula lärt henne, men precis som med ajabaj har det blivit en lek. Hon skriker "Dada!" och springer iväg med gnistrande ögon mot olovligt mål.

Så, det går åt rätt håll och det är så fruktansvärt mysigt att höra förståeliga ord från den lilla människan. Stoltheten vet inga gränser. Min lilla dotter. Helt sjukt härligt.



Min lilla flicka i hemsydda byxor. Så stor hon börjar bli...

Kommentarer
Postat av: Måns

Kan inte vänta! Längtar så efter er!



2009-03-12 @ 15:35:51
Postat av: Eva Henriksson

Jag minns orden! Det är så kul när de kommer och ibland går det fort. Plötsligt kommer flera stycken - lite oväntat.skriv upp dem...för sedan glömmer du! Kul att hon har många viktiga personer omkring sig. Du är nog så självklar och närvarande så ofta så hon behöver inte skrika efter dig?!

2009-03-12 @ 16:15:31
Postat av: Anonym

Det brukar väl vara lite ketchupeffekten med tvåspråkiga barn... Hur "hård" är du på att Elli ska lära sig svenska?

2009-03-12 @ 20:42:47
Postat av: Jo

Måns: Vi med!!!



Eva: Ja, det är verkligen en underbar utvecklingsfas.



Anonym: Ja, jag har hört det med. Jag är mycket hård med ATT hon ska lära sig svenska och pratar nästan uteslutande svenska med henne, men visst slinker det in lite engelska och grekiska ibland för att skapa en delaktighet med Aris när vi är alla tillsammans. Jag hoppas att det räcker för att hon ska lära sig, vore ju hemskt trist om hon inte pratar svenska när hon blir större...

2009-03-13 @ 10:34:33
URL: http://johannagullberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0