Greker- Svenskar: 1-0

Nu är jag helt villrådig. Här ska man hålla sitt barn inne när det är sjukt, till en galet överbeskyddande gräns. Har barnet t ex feber så är man en olämplig mamma om man skulle få för sig att ta ut barnet, även om det var 20 grader och sol.

Det jag hör från er i Sverige låter helt annorlunda. Är det okej väder (typ inte snö eller ösregn och minusgrader), så kan man med gott samvete ta ut barnet även om det har lite feber (vi snackar här 37-38 grader, inte högre), så länge barnet inte stimmar runt för mycket utan håller sig lugnt. Frisk luft är ju jäääättebraaaa (hurt, hurt)!

Jag gillar ju att trotsa grekerna och deras, många gånger, förlegade uppfattningar, det finns många. Så idag när Ellis feber hade sjunkit ända ner till 37.3 så gick jag ut med henne i strålande sol och 16 grader. Vindstilla var det med. Vi gick en promenad med vagnen, drack en kaffe med några vänner på ett kafé och gick sedan hem för tt hälsa på farmor. Väl där blev Elli plötsligt jättegnällig och hänging så jag hann inte ens sätta mig ner innan jag bestämde mig för att gå hem igen.

När vi kom hem kollade jag Ellis feber igen - 39,8!

Jag börjar luta åt att grekerna faktiskt har rätt denna gång. Ett barn som har/nyligen har haft feber bör kanske stanna inne tills hon är helt återställd och gärna mer därtill?

Kommentarer på det?

Kommentarer
Postat av: Josefin

hej! det jag tänker på är att det kanske skulle räcka med en lite "ensam-promenad" i vagnen om hon har lite feber,utan förmycket intryck, o sen hem o vila igen. men när febern stiger såå mycket så känner man ju verkligen att man ändå kanske skulle hålla på deras regler!

du skriver väldigt bra och det är alltid lika kul att läsa din blogg!!

mvh Josefin

2009-03-16 @ 22:29:31
Postat av: Zalli

Äääääh tillfällighet ;-) Barn har febertoppar som inte går att förklara. Det hade lika gärna kunnat hända om ni hade stannat inne. Men visst, 1 poäng till Grekland men Sverige har ju knappast 0 för det ;-)

2009-03-16 @ 23:32:13
Postat av: Eva Henriksson

Det hade säkert varit lika om ni stannat inne.

Febern stiger på em!!!Alltid.

Dessutom hade du och ev. Elli haft mycket tråkigare och varit ledsnare....TROR JAG.

Kram PS Du är en mycket bra mamma!

2009-03-17 @ 05:52:00
Postat av: Karro

Med barn vet man aldrig. Som andra skriver så kunde febern också stigit om ni varit hemma. Jag är helt inne på din grej med att "lite frisk luft har ingen dött av". Men hur många gånger har inte svärmor, svägerska och grannar skakat på huvudena och suckat när jag gått på promenader i regn. Hon är galen den där svenskan, tänker dom. Ja jag må vara galen då, men "lite regn har heller ingen dött av". Och som svensk säger vi ju också "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" medans grekerna bara lärt sig att regn och kyla BLIR man förkyld.

Jag trotsade också mycket ibörjan, ibland för att vara rent "elak". Minns när Kyriakos precis passerat de heliga 40 dagarna och vi varit till kyrkan. Det var friskt vårväder och lite kyligt ute. Jag hade inte alls lust att vara ute och gå MEN för att trotsa svärmor och alla andra packade jag ner honom i vagnen och var ute och gick i byn i 45 minuter.

Dom skulle minsann få se att frisk luft är bra.

( mellan oss kan jag säga att jag gömde mig en kvart bakom några träd och rökte för jag var dom sagt inte alls sugen på att gå någon längre runda, haha)

Ta deras kommentarer med ro, du är en bra mamma fast en annorlunda så klart, du (vi) är ju svenska!!!



Oj, långt inlägg, men du förstår min poäng, va?



Kram Karro

2009-03-17 @ 08:19:36
URL: http://karropakreta.blogspot.com
Postat av: Mi

Håller med Eva! Febern stiger alltid på eftermiddagen. Det kvittar om man är hemma eller borta, men tipset är att så länge hon har feber ska intrycken vara färre och vilan större. Hoppas hon blir bra snart lilla sockret.



Kramis

2009-03-17 @ 08:44:47
URL: http://svindlandefrojder.blogspot.com/
Postat av: Jo

Josefin: Ja, en lugn 20-minuterspromenad hade nog inte skadat, men sammanlagt var vi säkert borta i 1,5 timme och lite lek på kaféet blev det med. Det blev nog för mycket helt enkelt... Tack för fina ord!



Zalli: Ja, kanske det... Men jag börjar spelet nu, därför är det 1-0, Sverige kommer nog ikapp rättså snart ;).



Eva: Precis vad jag behövde höra idag, har genomlidit en hemsk natt och blivit anklagad för att INTE vara just det du skrev... I stundens hetta förstås. Kram



Karro: Så det är inte bara jag? :) Tyvärr fick de ju rätt denna gång. Elli har gnällt hela natten :(. Men nu verkar hon pigg i alla fall. Fast jag stannar nog inne med svansen mellan benen i alla fall.



Mamma: Ja... Man lär sig antar jag. Idag verkar hon bra, men vi stannar nog ändå inne. För säkerhets skull.



Kram på er allihopa!

2009-03-17 @ 09:59:21
URL: http://johannagullberg.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag är lite sent ute med den här kommentaren, jag vet! Jag instämmer i många av ovanstående resonemang, det vill säga att febern inte steg pga att ni gick ut. Jag tycker också att sydeuropéer har för lätt att ta till starka mediciner för minsta lilla!

2009-04-29 @ 21:18:34
URL: http://renaramagrekiskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0