Leva med vindarna

Vinden har vänt, från sydvästlig till nordlig. I Paleohora betyder det klarare solsken men kallare temperatur - mycket pillimariskt. Det är så vackert och ser så skönt och, men när man kommer ut i sin tunna kofta så önskar man genast att man satt på sig sin varma kappa istället. Det tar några år att lära sig att leva med vindarna så som man gör här. Vindriktningen är alltid avgörande för vädret.

I alla fall...

Idag har jag och Elli städat i huset lite. Hon såg till att krossa glas och spilla ut cornflakes i köket för att medan jag sedan städade där välta ut alla leksakerna i storarummet. Hon är så snäll, lilla fjunloppan.

Sedan gick vi ner till farmor där jag lämnade henne för att gå hem och jobba. Nu, två timmar senare, har jag jobbat och är lite trött på datorn. Solen ser så lockande ut utanför dörren och man glömmer lätt att det blåser kallt.

Men så tänker jag på er där hemma, som hade slängt av er alla kläderna och lagt er på första lediga sand- eller gräsplätt och kanske till och med kastat er i havet, om ni hade haft en dag som denna. Och då fnissar jag åt er dumhet. Fast på ett mycket kärleksfullt sätt förstås. Nakna vid 12 grader. Det är svenskarna, det. Härligt tycker jag. Lite despo, men härligt ändå.

Själv drar jag på mig en extra kofta och virar in mig i en fleecefilt så att jag kan ha dörren öppen och njuta av den fantastiska utsikten utanför. Den klår det mesta.

Disk och tvätthängning och helst en skurning av badrummet står på listan nu. Men jag funderar på att som vanligt trotsa listan och hoppas att allt är fixat när jag kommer tillbaka efter lunchen sen. En vacker dag måste väl även jag få uppleva ett mirakel? Och idag är dagen väldigt vacker.

Kommentarer
Postat av: Eva Henriksson

Åså fint!

Leva med vindarna. Jo här lever vi med snön. Mycket snö så att det kommer massor av fåglar till fågelmatningen utanför köksfönstret.

Fjunloppan var det finaste gull-ord som jag hört på länge!Smultronknopplotta sa mamma.....Tyvärr i mitt liv har det aldrig hänt att någon överraskat med städning! Hade Efi både Panajota och Elli idag? KRAM

2009-03-13 @ 16:34:02
Postat av: Rebecka

Hej Johannisen! Mysigt låter det. Här är det 14 grader fast mulet. Jag har inte gått utanför dörren än... Mina nätter har drastiskt förändrats till Vodkadrickande, dansande, vin, klädpoker, öl, ja och så pojkar som vanligt. Halleluja! Man lever bara en gång, men det är en faslig tur att jag snart flyttar till Ystad och kommer till mina sinnens fulla bruk. Puss på dig!

2009-03-13 @ 17:28:32
URL: http://www.stint.nu
Postat av: Jo

Eva: Nä, det blev ingen städöverraskning för mig heller. Men nu har jag bara toan kvar, den får jag ta imorgon. Nä, Efi har bara Elli om dagarna, Panajota går på dagis. Kram



Rebecka: Ibland önskar jag att jag kunde ta en helg ledigt från livet och komma och leva som du. Men så funkar det ju inte. Saknar dig som fan och hoppas verkligen vi ses nu i april. KRAAM

2009-03-13 @ 19:34:11
URL: http://johannagullberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0