Lyckad love song

Jag har matats med saliga svenskar som lovprisat något kallat Spotify. Det hade nåt med musik att göra, så mycket förstod jag, men fanns inte tillgängligt för oss i Grekland. Eller kanske, men då skulle det kosta mer än jag var villig att betala.

Men så fick jag nys om blip.fm, som skulle vara något internationellt liknande Spotify. Och det är fantastiskt!

Jag blippade The Rose med Bette Midler eftersom jag på senare tid sjungin den mycket för Elli vid nattning. Jag kan varenda stämma och ord i denna sång, jag tror den kunskapen kom till mig under högstadiet när vi höll på rätt mycket med musik. Jag har inte hört låten sedan dess.

Så fort de första pianoplinkarna spelades så kom tårarna och sedan har det varit gråtkalas hela morgonen. Jag lyssnar på den om och om igen, får inte nog. Den är SÅ SJUKT VACKER (och jag är en sentimental fjant, ja). Inte undra på att Aris för första gången kommentarede mitt sjungande när jag började sjunga just denna sång här hemma. Han sa att jag skulle skippa syendet och satsa på en karriär som balladsångerska. Han skulle vara manager. För att vara han var den en fantatsisk komplimang.

Some say love it is a river, that drowns the tender reed
Some say love it is a razor that leaves your soul to bleed
Some say love it is a hunger, an endless aching need
I say love it is a flower, and you its only seed.

It's the heart afraid of breaking, that never learns to dance
It's the dream, afraid of waking, that never takes the chance.
It's the one who won't  be taken, who cannot seem to give
and the soul afraid of dying, than never learns to live.

When the night has been too lonely, and the road has been too long
And you think that love is only for the lucky and the strong
Just remember, in the winter, far beneath the bitter snows,
lies the seed that with the suns love, in the spring, becomes the rose.


Till och med utan musik är denna sång något alldeles extra...


Kommentarer
Postat av: Anna

Jodå, visst kan du få spotify och har man en inbjudan så är det gratis. www.spotify.com ,testa gratiskoden 3XqZRXpVFuKVzwK5 vet inte om den fungerar än men annars får du bara hoppas på att nån snäll vän eller så ger dej en inbjudan.

Lycka till!

2009-03-10 @ 11:24:18
Postat av: Johanna

Ja, spotify kostar ingenting och är inte svenskt på något annat sätt än att det är svenskar som kommit på idén. Men blip verkar ju funka lika bra.

2009-03-10 @ 13:54:53
URL: http://headmusic.blogg.se/
Postat av: Johanna Spångberg

Ja, du ska absolut bli sångerska, jag hörde summertime i förra veckan och tänkte på dig, för den vet jag att du gör fantastiskt!

Vinkevink JS

2009-03-10 @ 15:39:26
Postat av: Mi

Ja det var en sjutusan till komplimang, med tanke på vem den kom ifrån ;)



Klart du ska bli sångerska; det har jag sagt länge, och man kan både sjunga och sy - till och med samtidigt!



Pappa och jag sjöng The Rose mycket i Skivarp. Jag kommer ihåg att vi försökte sjunga i stämmor :) Vi retade gallfeber på er när vi gick i kören och blev lite maniska med vårt sjungande. Men visst är den helt fantastisk, så att man gråter av rörelse...



Kram

2009-03-10 @ 18:15:38
URL: http://svindlandefrojder.blogspot.com/
Postat av: Jo

Anna och Johanna: När jag går in för att registrera Spotify så står det bara att tjänsten inte är tillgänglig i mitt land än. Bara om jag betalar 9.90 € per månad. Men blip är kanon, så det gör inte så mycket.



JS: Summertime är fortfarande favoriten, eller egentligen det mesta med Janis Joplin. Fast just när det gäller sång så är jag ingenting jämfört med dig. Sjuner du än? Vad gör du annars? Kul att du läser!



Mamma: Jag minns hur ni satt och skrålade med era stämmor i soffan, ja... Och ja, jag minns att det retade mig. Förlåt för det. Men att bli sångerska med Palle som utgångspunkt kostar nog mer än det skulle generera. Både i energi och pengar. Men det gör inget. Elli är tacksammaste publiken ändå. Och Aris med, nuförtiden ;). Senaste var att jag skulle sjunga för honom i bilen idag för att hålla honom vaken.

2009-03-10 @ 20:37:22
URL: http://johannagullberg.blogg.se/
Postat av: Johanna Spångberg

Om jag säger som så här, vi har väldigt olika röster och sjunger lika vackert båda, fast på olika sätt. Än sjunger jag och har nu börjat hos en fantastisk sångpedagog i Dala Floda (Rebecka tipsade mig). Hon är fantastisk och arbetar med att hitta rösten i kroppen. Eller snarare att hitta glädjen i sången och så sjunger jag i en gospelkör.



Jag tog min jurist examen förra året och har nyss flyttat till Dalarna och börjat jobba på Swedbank Juristbyrå i Borlänge. Det är fantastiskt spännande att få jobba istället för att plugga. Jobbet är kanon och givande på alla sätt och vis.



Jag älskar din blogg, det är så fantastiskt att få lov att ta del av ditt liv. Det är så spännande. Du skriver dessutom som en gudinna.

2009-03-11 @ 09:50:12
Postat av: Mi

Visst skriver hon som en gudinna!



Kul att du blev jurist JS! Jag vill minnas att siffror passade dig utmärkt (tänker på decimalerna till pi, för det var väl du?). Sång och siffror låter som en kanonbra kombination tycker jag - perfekta balansen.



Tack min dotter för att jag får använda din blogg som lite chattplattform.

2009-03-11 @ 14:59:11
URL: http://svindlandefrojder.blogspot.com/
Postat av: Jo

JS: LÅter ju toppelitoppen alltihopa! Jurist alltså, inte illa! Hörde att du ska gifta dig med din Alarik, fantastiskt roliga nyheter! Grattis! Och tack för alla fina komplimanger. Kram



Mamma: Decimalerna på π var Helena, hon var helt outstanding på siffror. Och varsågod :).



2009-03-11 @ 20:59:36
URL: http://johannagullberg.blogg.se/
Postat av: Johanna Spångberg

Ja, jag ska bli fru Haglund, det är ltie underligt att tänka sig att man ska bli fru. Jag tycker att fröken låter vackrare, men kärleken är.



Mi: Jag och siffror har ett svalt förhållande. Mitt jobb på juristbyrån består mest i familjerättsliga ärenden och lite annan privaträtt. Tack gode Gud för det. Men Helena var en hejare på siffror, är förmodligen fortfarande.

2009-03-12 @ 10:02:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0