Sockerjunkie

För ett tag sedan brukade jag starta dagen med havregrynsgröt kryddad med linfrön, gojibär, mjölk och sirap. Min mage har nog aldrig mått bättre. Tyvärr tröttnade jag efter ett tag och återgick till vitt bröd med jordnötssmör/nutella/marmelad.

Jag åt heller inte särskilt mycket sötsaker, jag hade kommit in i en hälsosam rutin där jag åt ganska mycket frukt, sallader och mat såklart. Inget hysteriskt alls, det var bara som att sockerbehovet hade minskat. Det hade blivit så av sig självt på något konstigt sätt.

Sedan började jag så smått att äta choklad igen varje dag och nu har jag tappat all kontroll. Det är sinnes! Har jag inte minst 200 gram gott choklad hemma så måste jag iväg och handla, annars känner jag mig orolig i kroppen som värsta junkien! Idag har jag ätit ett paket chokladkex till frukost, plus de sista bitarna från gårkvällens chokladkaka. Inget annat. Magen som började se ut som sitt gamla jag igen har blivit en liten pluffsdeg igen och utseendet går inte alls i den riktning jag skulle önska. Visst är det så att jag kan vräka oerhörda mängder socker utan att gå upp särskilt mycket, men det är inte kul när magen strular och allting bara fladdrar.

Jag behöver en liten detox från allt socker. Inte allt socker, men det uppenbara. Ska jag försöka leva en vecka utan sötsaker, fokusera på frukt och nötter och köra havregrynsgröt som frulle igen? Alltså det är svårare för mig än ni kan ana... Jag är verkligen beroende. Sockeralkis.

Det märks inte bara på toalettbesvär eller mjuk mage, men också på min ork och energinivå. När jag har ätit min sockerfrukost och sätter mig vid datorn för att jobba så tar det ca en halvtimme, sedan faller ögonlocken. Sockerdippen attackerar och jag får inget gjort! Det är beklämmande.

Kommentarer
Postat av: Maria

Reagerade lite på att du skrev att du nu ska äta mer frukt och därmed försöka vara mer "hälsosam"...



Forskare har sett negativa tendenser i fruktos, som det finns massor av i frukt. Det kan skapa bukfetma och ger mer insulinresistens, som är ett förstadium till diabetes, mer än vad vanligt druvsocker ger. Eftersom frukt som sagt innehåller mycket fruktos, blir det till socker i blodet direkt efter det att det har passerat mag- och tarmkanalen.



Frukt borde mer betraktas som en dessert, med tanke på allt socker det innehåller. Oroar man sig för att inte få i sig "viktiga mineraler och vitaminer" så är grönsaker betydligt bättre ur näringssynpunkt.



Ett annat tips är att öka på det naturliga, mättade fettet. Om man tar bort sockret måste man ersätta det med något, annars blir man uppenbarligen väldigt hungrig, inte minst grinig. Fett är den optimala ersättning, eftersom det i princip inte påverkar blodsockret det minsta. Inga sockerdippar framåt 10-tiden alltså. Ett stabilt blodsocker är a och o när det kommer till hälsa. Annars riskerar man med tiden att bli typ 2 diabetiker, som nu har blivit en epedemi över stora dela av världen.



2011-03-01 @ 12:38:42
Postat av: Johanna

Maria: Hjälp, en LCHF-are.. ;) Man får ju komma ihåg att jämfört med godis så är det fortfarande bättre att äta frukt. Och forskningen om att frukt skulle leda till fetma har blivit starkt kritiserad och är långt ifrån någon etablerad sanning.

2011-03-01 @ 13:15:05
URL: http://headmusic.blogg.se/
Postat av: Maria igen

Sv: Ja, spring för glatta livet - en LCHF:are! Givetvis är det inte enbart frukten som leder till fetma. Absolut inte. Och godis är värre, ja. Men om man vill gå ner i vikt gör man bäst i att undvika saker som triggar sockersuget, t.ex. frukt.



En stark förespråkare i svensk media för att vi ska ska betrakta frukt på ett annat sätt, är överläkaren och medicinska rådgivaren Christer Enkvist. Han har skrivit många bra debattartiklar i ämnet. Det finns många andra läkare som håller med, inte minst Andreas Eenfeldt.



Man ska inte bannlysa frukten helt, det är ju naturens godis, vilket alltid är bättre än processad mat, men ett ganska lågt intag är nog ändå bäst. Det är trots allt socker och ger insulinpåslag, oavsett om det heter fruktos, laktos eller glukos.



Sådär, nu har jag predikat tillräckligt för idag ;)

2011-03-01 @ 14:05:10
Postat av: Johanna

Haha, känner verkligen igen den där känslan, man kommer på sig själv med att gå och rota i skåpen och känner lätt panik om där inte finns något.



Jag håller förresten verkligen med Johanna F ovan om att frukt trots allt är bättre än godis (även om en diabetiker exempelvis såklart måste akta sig för fruktos också). Och fett ska man självklart äta, men hellre fleromättat än mättat (väl?! typ det enda jag vet om sådant här, men jag är verkligen ingen expert).

Jag tycker att Marias beskrivning av diabetes som epidemi var lite märklig. En epidemi är en sjukdom som sprider sig mellan människor, det gör ju inte diabetes. Att den dessutom skulle vara utspridd över "stora delar av världen" är ju också lite överdrivet (och skulle i så fall göra den till en "pandemi"). I delar av västvärlden är diabetes ett jättestort problem, men inte i u-världen.



Nu lät jag som värsta besserwissern, det var verkligen inte meningen. Förlåt. :)



Lycka till med sockeravvänjningen Johanna!



2011-03-01 @ 14:15:30
URL: http://lillaj.blogspot.com
Postat av: Johanna

Maria: såg inte ditt andra inlägg förrän jag postat kommentaren ovan! Självklart är det sant att frukt innehåller socker, men i hur "farlig" mängd kan ju diskuteras såklart.

Hur som helst tyckte jag inte att det var så konstigt att Johanna tänkte "fokusera mer på frukt, nötter och gröt" till frukost istället för att småäta choklad. Det låter som en sund plan om du frågar mig!

2011-03-01 @ 14:19:04
URL: http://lillaj.blogspot.com
Postat av: Johanna

PS. Vad betyder LCHF:are?!

2011-03-01 @ 14:19:32
URL: http://lillaj.blogspot.com
Postat av: Johanna

Johanna: Low carb high fat. En omdebatterad diet som säger att man ska undvika kolhydrater och äta mycket fett istället. "Kostdoktorn" Andreas Eenfeldt och Annika Dahlqvist är starka förespråkare och kvällstidningarna gillar att göra löp på ämnet. Verkar funka väldigt bra för en del, särskilt om man vill slippa sockersug. De vanligaste motargumenten är att det saknas forskning på vad en sådan diet gör mot kroppen i det långa loppet.

LCHF påminner mycket om Atkins och stenåldersdieten, om det låter mer bekant.

2011-03-01 @ 14:49:18
URL: http://headmusic.blogg.se/
Postat av: Maria igen

Det betyder Low Carb High Fat! Mycket fett, lite kolhydrater.



2011-03-01 @ 14:51:57
Postat av: Lena

Är inte måttligt av allt det bästa............??

2011-03-01 @ 15:15:16
Postat av: Jo

Hej och hå, vilken fart det här tog! Jag behöver egentligen inte gå ner i vikt direkt, nåt kilo kanske enligt min egen smak, men absolut inget enligt BMI och sånt (170 cm, 59 kilo). Jag har en mjuk och otränad mage (fick ju andra barnet för fem månader sen så det är ju inte så jättekonstigt...) och behöver träna (men det verkar inte hända...), inte banta eller följa dieter. LCHF vet jag mycket väl vad det är och det verkar absolut vara toppen för många, men jag tror att min kroppstyp "tål" kolhydrater ganska bra. Kan svulla massa vitt utan att lägga på mig nämnvärt. Det är just sockerdipparna som besvärar mig, och magknip och toabesvär och onödigt fläbb (jag tycker att kroppen snabbt känns fastare när man drar ner på sötsakerna, men det är kanske i mitt huvud?).



Vad jag behöver göra är att fokusera mer på mat i allmänhet och mindre på godis och choklad. Att gå in i detaljer (som det är i min värld) att frukt skulle vara sockerbomber och bör undvikas är verkligen att dra upp det här projektet på en alldeles för avancerad nivå.



Gröt eller äggmacka till frukost (helst lite brunaktigt bröd...), ordentlig greklunch hos svärmor och sedan något vettigt (inte fryspizza varje dag) hemma på kvällen är en bra plan. Också då frukt och nötter och sånt istället för choklad och coca cola mellan måltiderna.



Håller med, Lena! Det är bara så svååårt när man är en riktig njutare som jag.

2011-03-01 @ 15:40:58
URL: http://johannagullberg.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker du verkar ha det klart för dig. Du är ju fortfarande en smal tjej, så det handlar ju inte om viktnedgång utan mer om att må bra i sin kropp – och det ska man ju alltid sträva efter. Sedan ska man bara leva upp till allt det där man egentligen vet också.. Där brister jag ganska ofta. ;)

2011-03-01 @ 15:47:10
URL: http://headmusic.blogg.se/
Postat av: Johanna

Känner mig mycket oinsatt som inte hade koll på detta begrepp, men dieter och sån intresserar mig verkligen inte så jag läser aldrig om det. Men tack för att ni upplyste mig, både Johanna och Maria! :)



Lycka till med nyttighetsprojektet Johanna! Alltid skönt när man bestämmer sig för att skärpa sig lite, det brukar om inte annat KÄNNAS bättre i kroppen då och det är ju eg det viktigaste? Jag är som du, kan äta väldigt mycket snask utan att gå upp i vikt, men man blir ju helt klart lite slafsigare i konsistensen vilket inte är så kul det heller..

2011-03-01 @ 17:58:50
URL: http://lillaj.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0