Det man är och det man gör

Jag tittade på Shulman Show med Jonas Gardell so gäst igår. Det var roligt och underhållande som oftast. Det var lite halvtramsigt med seriösa inslag då och då, men vad som låg och skavde lite under programmets gång var allt sexsnack. Man märkte att Alex Schulman själv var oerhört nyfiken på Jonas läggning, i stort sett alla hans frågor och följdfrågor handlade om detta (trots att han i början sa något i stil med "Vi startar med en fråga som handlar om din homosexualitet, men sedan ska vi inte dröja längre vid det.") och Jonas tog det med gott mod, han verkade inte det minsta störd eller obekväm. Jag tycker att det är bra att det pratas avslappnat om alla sidor av homosexualitet, som det görs om heterosexualitet. Det måste avdramatiseras och det finns inte så många öppet homosexuella som det finns öppet heterosexuella som gärna pratar om sex och relationer. Så på så vis är det ju bra. Men det går ut över individen. Jonas Gardell är en duktig författare, en skådis och en komiker som förjänar sin plats i rampljuset för det han gör. Han har inte kommit dit han är för att han är gay utan för att han har djup och talang.

Mot slutet fick Gardell ytterliggare en fråga av sexuell karaktär och då påpekade han just detta - med ett charmigt leende såklart - att under hela programmets gång hade ingen frågat honom om han skrivande, hans shower och hans kreativa skapande, som trots allt har gjort honom till den person man vill ha i sin intervjusoffa, utan alla frågor hade varit av sexuell karaktär. Det högg till lite i mitt hjärta. Så tråkigt och frustrerande det måste vara att något så basalt (och personligt!) som ens sexuella läggning ska få ta allt rampljus från det komplexa kreativa skapande en konstnär vill förmedla. Bara för att man är i minoritet och bekvämt öppen med det.

Gardell är öppen och varm som person och det tycker jag att man utnyttjade.

Vill ni se programmet så klicka här.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jo, tyvärr är det väl så som "icke hetro" att ens förmågor och kvaliteér kommer i skymundan eftersom att det ALLTID räknas med att man vill snacka om sin läggning. Det är också jäkligt vanligt att folk faktiskt FÖRVÄNTAR SEJ att en hetro-, bi- eller transexuell person ska outa sitt sexliv och vara som en öppen bok. Det ställs frågor och påståenden som aldrig skulle ställas till en "vanlig" hetro person. Så jävla synd är det..

2012-05-18 @ 19:25:36
URL: http://uhannas.blogspot.se/
Postat av: Johanna

Mycket klokt sagt, håller verkligen med! Jag har inte sett programmet, men vad hemskt att han ska behöva påpeka att han inte fått några andra frågor... blir nyfiken på hur programledarna svarade! Ska kika på det när jag hinner.



Hur som helst: håller med dig!

2012-05-20 @ 17:18:16
URL: http://lillaj.blogspot.com
Postat av: Mamma

Så bra skrivet! Det är f-n vad det ska pratas om sex så fort det handlar om homosexuella, som om de inte gör annat än att kn-lla. Homosexuella har väl också annat för sig, eller?



Jonas Gardell är en fantastisk människa, filosof, teolog och författare. Hur kan man inte hellre intressera sig för att ställa frågor inom de områdena? Nej, av programledarens ensidiga intresse att döma, tycks denne lida av lite idétorka (eller allmän torka) på det egna sexuella planet. Blir han kanske inte riktigt tillfredsställd i sitt eget förhållande längre? Hoppas i så fall att han fick ett och annat tips av Jonas.



Arga mormorn :(

2012-05-21 @ 18:31:12
Postat av: Jo

Johanna: Det känns så förlegat och tråkigt. Synd om Jonas...



Johanna: Herr Schulman själv utbrast något i stil med: Jamen, det där är ju inte alls sant, så har det absolut inte varit! vilken bara gjorde det mer obekvämt, för jag hade själv börjat undra framåt programmets slut om det inte skulle komma en vändning någon gång.



Mamma: Ja, tycka vad man vill om Jonas så har han talang. Jag gillar honom och det han gör. Jag brukar gilla Schulman också, men idag var det lite för lågt.

2012-05-21 @ 22:00:16
Postat av: Eva Henriksson

Jag håller verkligen med dig.

jonas som har så mycket att ge...

Hans bok om Jesus klarade jag att läsa och den var fantastisk! Men GUD var för svår.....

2012-05-22 @ 07:07:47
Postat av: Eva Henriksson

Obs jag missade dina inlägg i maj eftersom de inte kom upp automatiskt (så trodde jag du inte skrev.)

Så glad jag blev att finna att ni har kul och att ni myser -men tyvärr lite sjukdom också.....Jag vill alltid veta hur ni mår i huset i olivlunden.

2012-05-22 @ 09:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0